Pampeluna, Nawarra
Ulicą
Estafeta po śladach Hemingwaya snują się jankesi. Katedralne
krużganki podziwiają pielgrzymujący do Santiago. Sanfermines
minęło i Pampeluna prezentuje się w swoim stanie naturalnym:
spokojna, cicha, czysta i stateczna. Kto nie obawiając się jeszcze
większej nudy, zaglądnie do regionalnego muzeum? Niewielu śmiałków
pojawia się zatem w muzealnych salach. W zupełniej samotności
stają przed śnieżnobiałą szkatułką z kości słoniowej i
zdziwieni pytają samych siebie: co robi w Nawarze ten arabski
przedmiot z kalifatu Kordoby?
Krużganki katedry w Pampelunie |
Misternie
rzeźbiona szkatułka, zwana “skrzynką z Leyre”, powstała w
roku 1004. Jej twórca wyrył na spodzie wieka swoje imię: “Faray
i warsztat”. Znany z kilku dzieł Faray pracował na dworze
drugiego i trzeciego umajjadzkiego kalifa Andaluzji w Medina Azahara.
Drogocenną, rzeźbioną szkatułkę wykonał dla Abd al Malika,
wspomnianego w obiegającej ją inskrypcji, w której poleca się
młodego wodza opiece Allaha, zsyłającego radość i długie życie.
W
zdobiących skrzynkę medalionach, oplecionych gęstym roślinnym
ornamentem, odnaleźli znawcy sztuki postać samego Abd al Malika.
Ukazano go jako wojownika walczącego z lwami, odzianego w sandały i
krótką tunikę, osłaniającego pierś tarczą z wyrytymi na niej
słowami: “Błogosławieństwo Boże, szczęście i dobrobyt”.
Uczeni szybko i bezspornie, opierając się na historycznych
przesłankach, zinterpretowali scenę: oto Abd al Malika
zaprezentowano jako niestrudzonego obrońcę prawdziwej wiary.
Chociaż Abd al Malik ilością wypowiedzianych wojen i krwawych
potyczek stoczonych z niewiernymi i heretykami nie dorównał swemu
ojcu, nie można rzec, by stronił od miecza.
Ojcem
Abd al Malika był Muhammad ibn Abi Amir. Na dworze kordowańskiego
kalifa al Hakama II olśniewającą zrobił karierę. Gdy w roku 976
zmarł po długiej chorobie stary władca i nowym kalifem został
jego jedenastoletni syn Hiszam, ibn Abi Amir sprytnie tkał sieć
intryg, by w rok odsunąć od władzy kalifa-dziecko i otrzymawszy
urząd hadżiba - namiestnika dworu - samodzielnie zacząć rządzić
państwem. Ani nieletność kalifa, ani uzurpacja władzy przez
nowego hadżiba, nie współbrzmiały z islamskim prawem, lecz
stojący na jego straży alimowie i kadiowie uznawszy, iż tyrania
lepsza jest od anarchii, gotowi byli służyć nowemu władcy,
trzymając w ryzach religijnych nakazów lud. Oczyszczono państwo z
wszelkiego rodzaju wolnomyślicieli i spalono podejrzane księgi z
dworskiej biblioteki kalifa al Hakama II. Idea “świętej wojny”
rozpalała umysły i serca młodzieńców. Liczne wyprawy
prawowierniego hadżiba przeciw niewiernym z północy kończyły się
zwycięstwami, napełniając dumą religijnych fanatyków i łupami
skarbiec państwa. Rozbrzmiewały w meczetach dziękczynne modły i
długo wiwatowano na cześć wodza, gdy wzięci w jasyr chrześcijanie
na własnych barkach wnieśli do Kordowy dzwony katedry w Santiago.
Ibn Abi Amir nazwał się: “Zwycięskim w Imię Allaha” - “al
Mansur bi-llah”. Kastylijczycy zanotowali w swych kronikach jego
zlatynizowane imię: Almanzor.
W
roku 1002 zmarł Almanzor. Władzę w kalifacie natychmiast przejął
jego syn Abd al Malik, który kontynuował politykę ojca. Kalif
Hiszam II - tak jak za czasów Almanzora - pozostawał marionetką w
rękach hadżiba, bezwolną figurą zamkniętą w pałacu w Medina
Azahara, najwspanialszym z miast, które wznieść kazał Abd ar
Rahman III, pierwszy omajjadzki kalif Andaluzji. Radośnie tryskające
fontanny i wiecznie zielone ogrody Medina Azahara, pałacowe salony o
marmurowych ścianach z finezyjną arabeską, wszechobecny blask
złota i subtelne barwy klejnotów zaświadczały o bogactwie
pierwszego kalifa i jego miłości do piękna i luksusu. Badacze
zgłębiający symbolikę sztuki, dla których plany, kolumny,
kapitele, różnorodność ornamentu, symetria i asymetria
przemawiają ukrytym sensem, przewertowawszy stare, arabskie archiwa
i księgi postawili hipotezę, że pierwszy kalif Kordoby zbudował
swój pałac wzorując się na koranicznych opisach raju.
“Skrzynka z Leyre” w Muzeum Nawarry |
We
wzniesionym przez Abd ar Rahmana III ziemskim raju zamknięty
siedział jego wnuk. Państwem zaś rządził syn walecznego
Almanzora - dzielny Abd al Malik. Z kolejnych wypraw wracał jako
zwycięzca, lecz coraz marniejsze były wojenne łupy, pustoszał
skarbiec państwa i nad kalifatem zbierały się czarne chmury.
Prawdopodobnie po zakończonej sukcesem wyprawie przeciw królestwu
Leonu otrzymał Abd al Malik drogocenną szkatułkę z kości
słoniowej, wykonaną przez biegłego rzemieślnika Faraya w dworskim
warsztacie wspaniałej Medina Azahara. W dekoracji skrzynki obok scen
zwycięstwa nad wrogami andaluzyjskiego kalifatu Umajjadów znajdują
się medaliony prezentujące wygodne bytowanie w pałacu kalifa,
którego mieszkańcy siedząc na miękkich poduszkach rwą owoce z
drzew lub słuchają muzyki. Wykaligrafowane nad scenami sunie
życzenie, by Allah zachował przy życiu Abd al Malika - jego miecz
pozwala przecież utrzymać ten ziemski raj Umajjadów.
Allah
nie raczył obdażyć długim życiem młodego hadżiba. Abd al Malik
zmarł niespodziewanie w roku 1008. Miał zaledwie trzydzieści trzy
lata. Zastąpił go jego przyrodni brat Sanchuelo, który szybko dał
się ponieść zbyt wygórowanym ambicjom. Nastał rok 1013 i rewolta
wstrząsnęła kalifatem. Rebelianci przedarli się przez mury Medina
Azahara. Z ich rąk zginął kalif Hiszama II. W gruzach legł
wspaniały pałac, ziemski raj Abd ar Rahmana III i luksusowe
więzienie jego wnuka.
Jak
skrzynka Abd al Malika trafiła do klasztoru w Leyre, nie wiadomo.
Przez wieki służyła jako relikwiarz. W nim przechowywano kości
świętych dziewic Nunilo i Alodii, męczenniczek z IX wieku, córek
chrześcijanki i muzułmanina. W ubiegłym stuleciu rzeźbioną
szkatułkę przeniesono do katedry w Pampelunie, następnie
wzbogaciła zbiory Muzeum Nawarry. Wśród zachowanych
płaskorzeźbionych przedmiotów z kości słoniowej wykonanych na
przełomie wieków X i XI w dworskich warsztatach Medina Azahara
stanowi “skrzynka z Leyre” jeden z najcenniejszych i najbardziej
interesujących obiektów. Jest też jednym z najważniejszych
eskponatów muzeum Pampeluny, który zaurocza spacerujących jego
salami samotników, w zaskoczeniu pytających samych siebie: co robi
w Nawarze ten arabski przedmiot, tak pięknie przedstawiający
historię początków końca kalifatu Kordoby?
Sklep z pamiątkami przy ulicy Estafeta |
Przed schroniskiem dla pielgrzymów
do Santiago de Compostela |
POST SCRIPTUM
W Muzeum Nawarry (Museo de Navarra) w Pampelunie nie zaznasz tłoku, jedynie pechowcy mogą trafić na wycieczkę szkolną, ściśniętą wokół ważnego eksponatu klasę, realizującą właśnie muzealną lekcję. Na oficjalnej stronie muzeum znajdziesz informacje odnośnie aktualnych cen biletów i godzin otwarcia.
Pampeluna (hiszp. Pamplona) leży
na północy Hiszpanii. Od Madrytu dzieli ją 400 km, od Barcelony 430 km. Jeśli
chcesz dotrzeć tam samochodem, sprawdź trasę na na internetowej mapie
samochodowej, np. www.guiarepsol.es lub
www.viamichelin.es.
Jeśli zamierzasz podróżować
autobusem zaglądnij na stronę miejskiej informacji turystyczej
(turismodepamplona.es), gdzie znajdziesz listę przewoźników oraz rozkłady jazdy. Jeśli zamierzasz dotrzeć do Pampeluny pociągiem, sprawdź rozkład jazdy
na stronie RENFE.
Pampeluna znana
jest przede wszystkim z gonitw byków, które odbywają się na ulicach starego
miasta w czasie świąt patronackich organizowanych na cześć św. Firmina (hiszp.
San Fermín). Sanfermines zaczynają się 6 lipca i trwają przez kolejnych osiem
dni.
Pampeluna leży
na szlaku pielgrzymkowym do Santiago de Compostela, stanowiąc jeden z
przystanków na tzw. Francuskiej Drodze (Camino Francés). Choć w sieci z
łatwością odnajdziesz setki stron internetowych i blogów, opisujących wędrówkę
do Santiago de Compostela, może też przydać ci się link odsyłający na oficjalną
stronę informacji turystycznej Nawarry (turismo.navarra.es). Na niej
umieszczono praktyczne i aktualne informacji, m.in. wykaz schronisk, wykaz
restauracji oferujących zniżki dla pielgrzymów oraz wskazówki, jak dojechać z
Pampeluny do Roscensvalles (początek szlaku w Hiszpanii), jak nie nieść przez
całą wędrówkę ciężkiego bagażu.
Ulica Estafeta |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz